Sunday, October 9, 2011

Pooyooo Magic..!!!!

Satu hari tengah aku layan satu cerita kat ASTERO, terkeluarlah satu cerita magic. FUYOO MAGIK!!
Rancangan ini ialah satu satunya rancangan magik versi Malaysia@Melayu yang wujud kat ASTERO Malaysia. Rancangan ini di hostkan oleh seorang belia yang bernama Shahril. Gemok, ada janggut, cute dan pakai gelang kulit.

Satu ketika dulu, aku pernah layan dah rancangan ini. Masa mula- mula keluar kat ASTERO. Memang aku kata dalam hati kecil aku ni, bagus juga ada melayu yg reti buat magik walaupun magik yang dia buat tu cuma magik geli- geli. Rupanya aku silap....

Tak lama lepas tu, magik si Shahrul ni makin merapu. Tak tahu sama ada itu adalah idea dia atau pihak produksi. Semakin banyak magik murahan yang aku sendiri mampu buat. Siap upah orang untuk buat muka terkejut bila magik selesai.

Kalau Criss Angle, Dick Brook hatta Ali Bongo tengok, mesti mereka gelak terhinggut- hinggut. Sama ada mereka ini keluarkan nama si Shahrul ni dari list 'magician' sedunia atau paling teruk pun mereka akan suruh hantu Houdini kacau dia seumur hidup.

Baiklah, dah panjang aku merapu. Sekarang sampai masanya aku tunjukkan satu magik dari mamat ni. Magik ini adalah yang paling LOSER pernah aku tengok. Aku tak sempat ambil shot sebelum dia buat magic. Sebab time tu aku masih 'blur' kerana memikirkan kenapa dia sanggup buat magik yang murah macam ni...Kepada sesiapa yang malas nak baca, roll terus ke bawah dan baca KESIMPULAN.

Tempat : Tepi pantai
Watak : Shahril (Mat Magik) dan 3 orang rakan (Rakan A,B dan C)
Situasi : Rakan A,B dan C mencabar Mat Magik untuk membuat satu magik yang boleh dikatakan mustahil

Rakan A,B dan C mencabar Mat Magik untuk membuat satu magik yang boleh dikatakan mustahil. Dari dialog mereka bertiga, kita dah dapat lihat ini semua rakan ini berdialog keras macam kayu. Mereka mencabar Mat Magik supaya berada timbunan pasir tersebut selama 1 minit. Mat Magik cuma tersenyum sinis. Kacang baginya.....

3 orang rakan ini kemudian mengorek lubang yg agak- agak mereka bole menimbus Mat Magik yang CHUBBY itu.


Setelah siap lubang tersebut, mereka menyuruh Mat Magik masuk ke dalam lubang itu. Untuk mengelakkan penipuan, satu HANDY CAM dibekalkan kepada beliau. Ini untuk membuktikan yang beliau betul ditanam di bawah pasir itu.

Mat Magik melangkah gagah masuk ke dalam lubang. Kononnya beliau ditanam, beberapa ketul pasir di tebur atas HANDY CAM beliau kemudian keadaan menjadi gelap. (fully tertanam la kunun)

Setelah rakan A,B dan C berpuas hati mereka menyuruh kamera fokus ke atas pasir. Nampak pasir itu naik turun tanda Mat Magik masih bernafas.

*Kamera hanya fokus ke atas pasir bahagian perut. Tidak kepada kepala. Kerana kepala Mat Magik sebenarnya MASIH BELUM TERTIMBUS. "camera trick"

Kamera kemudiannya kembali fokus kepada 3 orang rakan tadi. Mereka meninggalkan kawasan tersebut.Ketika ini memang tak nampak kawasan timbuan pasir tu.

Dalam masa 1 minit kamera fokus kepada rakan- rakan Mat magic yg kononnya hairan sama ada mampu atau tak Mat Magic bertahan.

Selesai masa 1 minit, mereka kembali ke tempat timbunan pasir tadi dan mula menggali.

Setelah selesai.....AJAIB!!!
Mat Magik hilang dan tidak dapat dikesan!!!!!!!!!!
Rakan- rakan beliau kelihatan cemas. (time cemas pun lakonan macam kayu)
Mereka tertanya-tanya ke mana hilangnya Mat Magik pujaan Malaya ini.

KLIMAKSnya di sini....dari jauh kelihatan Mat Magik berlari- lari anak yang ntah dari mana muncul tersengih- sengih.

"Eh..mcm mana kau buat?" tanya rakan beliau.
"Amacam...magik tak?" tanya beliau kembali

Rakan beliau kelihatan bingung.( dah la bangang dan bengong

Jadi kesimpulannya,

Kalau dah habis idea nak buat magic, tak payah la tipu penonton. Buat magik yg biasa- biasa sudah le.Penonton yang bijak mungkin tak tertipu tapi mereka akan lihat Mat Magik sebagai insan yang TAK CERDIK. Lagi satu, macam mana magik BODOH ni boleh terlepas untuk lulus siaran?

Mat Saleh buat kamera trick juga, tapi masih nampak real. Mat Magik punya kamera trick dah la tak jadi, nampak tak real....kena kutuk lagi....bila kutuk mula la orang komen, yg kita ni tak support anak tempatan. Nak support jadah apa kalau mcm ni punya rancangan?


1 comment:

  1. Hehe.. Episod tak tertengok lak. Slalu tgk waktu dia duk buat magik dgn patung kecik tu. Nyampah aku tgk muka org2 yg berlakon tuh. Nak2 pulak, keluaq budak kecik yg sorg lagi tu. Lg nampak 'real' habis magik dia...

    ReplyDelete