Tuesday, October 11, 2011

Ikat air...

Tengah hari tadi aku keluar pergi mencari ubat untuk sepupu aku yang sakit. Setelah agak lama berada di luar, tekak ni rasa amat dahaga. Ditambah pulak dengan cuaca yang panas. Jadi aku men'usul'kan kepada sepupu supaya kami berehat sebentar bersama kit-kat.

Aku membentangkan cadangan supaya kami berhenti di satu gerai yang agak popular. Ada jual air jagung, air kelapa, buah- buahan dan rojak. Mendengar cadangan aku, sepupu aku terus berkata cadangan ditutup. Bermakna cadangan aku di terima. Kami pun berhenti dan menikmati air jagung dalam gelas.

Rasa amat sedap. Lalu aku minta bungkus satu lagi air jagung dan air kelapa. Setelah membayar, aku dan sepupu aku meneruskan perjalanan pulang ke rumah. Dalam perjalanan kami berbual rancak. Setelah sampai di rumah, dahaga kembali menyerang. Kali ini dahaga yang teramat sangat. Aku pun ambil air yang aku tapau tadi. TETAPI............


Apahal yang ikat air tu sampai susah aku nak buka? Aku dahaga yang teramat sangat. Aku tak ada masa nak perah IQ aku untuk fikir mcm mana nak buka ikatan tu. Dah la ikat dengan getah. Lain kali cari la tali rafia bulat tu...senang pun senang...cepat pun cepat. Nasib baik tak pecah plastik tu tadi.

Kepada makcik rojak, kot- kot la terbaca blog ni, kalau jawapan makcik, " Weh budak, getah lagi murah dari tali rafia tu la", saya pula nak menjawab, "Weh makcik, keuntungan jual air ni saja dah banyak berlambak tau. Nak rugi kepala bana apa sampai kedekut ut nk beli tali rafia bulat tu?"
Makcik bayangkan kalau ada org Somalia yang dahaga nak mampos beli air makcik. Saya rasa orang Somalia tu mati sebab abih tenaga time nak buka air tu...

Jadi nasihat saya hanya satu, makcik pakai la tali rafia bulat tu lepas ni. Kesian kat orang yang dahaga.

No comments:

Post a Comment