Wednesday, October 19, 2011

Bola..bola...bola

Saingan Piala Malaysia sudah hampir ke penghujung. Kepada pasukan yang masih bersaing T-Team, N. Sembilan, Terengganu dan Selangor aku ucapkan semoga berjaya (walaupun aku tau ucapan aku ni tak sampai kat diaorang).

Kalau tanya aku, team mana yang aku sokong (sekarang), jawapan aku Terengganu. Kenapa bukan Perlis? Kita sembang pasal hal Piala Malaysia, Perlis tak masuk Piala Malaysia.


Korang mesti cakap..

"Eleh...dah Terengganu menang...dah sampai separuh akhir baru nak ngaku sokong Terengganu".

(bunyi cengkerik......)

"Eh...ok..ok...maafkan saya abang....Jangan tampar saya....teruskan..teruskan..".


Huh..nasib baik minta maaf...

Aku suka tengok mentaliti player Terengganu. Aku minat tengok macam mana diaorang serap tekanan. Tengok final tahun lepas, tengok saja game lawan Kelantan dan Selangor baru- baru ni. Apa jin yang Irfan Bakti ni bawa pun aku tak tau. Semangat yang dia beri kepada player tu lain macam. Beliau memang seorang "tactical genius".
Para pemain bagaikan menyahut cabaran dan jeritan beliau di tepi padang. Fighting sprit cukup tinggi. Tidak mengaku kalah selagi wisel penamat belum ditiupkan. Kelebihan yang jelas aku nampak ialah keserasian dan keseimbangan di setiap posisi. Counter attack mereka juga amat merbahaya. Kelajuan, short pass, timing memang senjata utama mereka. Lihat saja bagai mana Joseph Kallang Tie menggunakan kelajuan, idea dan kematangan beliau untuk mengawal bahagian tengah. Tidak ketinggalan penyerang sensasi ketika ini, Manaf Mamat yang telah bermain 35 perlawanan dan menjaringkan 20 gol sepanjang musim ini. Tugas berat menanti pertahanan Selangor hujung minggu nanti.

Misi 33?? Pergi jahanam. Alasan paling epik dan WTF, "Angin bola tidak mencukupi untuk freekick".



Cukup berbicara tentang Terengganu dan Piala Malaysia. Sebenarnya apa yang aku nak cerita kat sini ialah tentang aksi pemain import dalam bola sepak Malaysia..


Di atas adalah senarai pemain import yang aku ingat. Sebenarnya banyak lagi tapi aku tak jumpa cari gambar diaorang. Semua yang di atas pemain yang berkualiti pada satu era. Hatta ketika main betul- betul atau time ambil rasuah.

Pemain import ini dahulunya merupakan satu tarikan untuk umat manusia memenuhi stadium.

Aku masih ingat antara aksi- aksi pemain import ini.

Ervin Boban (Johor) score hatrik time lawan Selangor kat final Piala Malaysia (1991)

Baichung Bhutia (Perak) striker yang berbadan kecil juga bole main sebagai Keeper

Keita Mandjou (Perak)Golden boot dengan 17 gol (2006)

Juan Arestegui (MPPJ) player pertama score hatrik di final Piala Malaysia. (2003)

Merzagua Abderrazak (Penang) pernah dapat anugerah best import player (1998)

Zsolt Bucs (Selangor) ermm.....pernah gaduh dengan gangster Kelantan, Halim Napi. Kena gantung beberapa perlawanan.

Scott Ollerenshaw (Sabah) Golden boot 1995 dan 1996, MVP 1996

David Mitchell (Selangor) pernah bermain dengan kelab- kelab besar di Eropah. Golden boot Piala Malaysia (1995)

Super striker Jan Janostak (KED), Philimon Chipeta, Abdulaev Rustam (PER), Abbas Saad (JOH), Alexander Freeman (SEL/KEL/PER), John Hunter(SAR), Vyatcheslav Melnikov (PEN/PAH) Igor Shkvyrin (PAH)

Jan Safranco, Ito Dan (PEN), Emile Mbouh Mbouh (PER), Peter Niekitein (KED/TER),

DAvid Evans (SAR) Tibor Szaban (KED) Janos Kresca (PRK)

dan ramai lagi....

tak larat nak tulis semua. Tetapi apa yang pasti, kudrat pemain import ini amat diperlukan bukan sahaja untuk meningkatkan taraf permainan budak- budak tempatan, tetapi juga untuk mengajak kembali penonton memenuhi stadium negeri masing- masing.

Dari sumber yang aku dapat,(tolong betulkan kalau aku salah)syarat- syarat untuk pemain import tahun depan ialah harus beraksi dalam sekurang- kurangnya liga divisyen dua jika pemain itu dari Eropah. Bagi pemain Afrika pula, mestilah bermain untuk pasukan kebangsaan negara mereka. Tak dapat dipastikan pula status untuk pemain import dari Asia.

Kepada peminat bola sepak di Malaysia, marilah kita memenuhi stadium untuk musim depan. Siapa lagi nak sokong pasukan sendiri kalau bukan anda.

Untuk musim depan aku masih tetap ke STADIUM UTAMA NEGERI membeli tiket untuk masuk sokong Perlis walaupun dah jatuh ke Liga Perdana. Peduli apa orang nak kata. Duit aku, aku punya suka.

Petang ni aku nak masuk hutan cari buluh nak buat tabung. Aku nak mula menabung dari sekarang supaya nanti poket aku tak kering time nak beli tiket.

p/s: NAMPAK TAK....aku masih sokong Perlis..!!!!!!!!!!

2 comments: