Wednesday, October 19, 2011

Basikal paling mahal di dunia

Basikal merupakan satu kenderaan yang paling ekonomi di muka bumi ini dan tidak mencemarkan alam sekitar. Kat negeri aku ni pun sekarang dah ramai budak kayuh fixie (mcm hareeem..nanti aku tulis pasal ni).

Ramai pakar alam sekitar menyarankan agar penghuni dunia menggunakan basikal untuk berurusan dalam jarak yang dekat. Ya...untuk jarak dekat sahaja. Kalau kayuh basikal pergi K.L untuk meeting itu dinamakan buang tebiat. TETAPI.....walaupun murah, masih terdapat juga basikal yang BAPAK punya mahal.

Di bawah ini aku senaraikan basikal paling mahal di dunia. Try la tengok kemudian pilih basikal mana yang korang nak untuk digunakan untuk kayuh pergi kerja atau beli sardin di kedai runcit.

1. Aurumania's Gold Bike Crystal Edition.

Terhad pada 10 unit sahaja. Berkonsepkan Fixed gear bike, 100% handmade, bersalut 600 Swarovski crystal dan emas 24 karat basikal ini dijual dengan harga 80,000 Euro (RM 340,000). Anda tak ada duit nak beli??
Jangan bimbang, mereka ada juga membuat 50 unit basikal yang sama tetapi tanpa kristal pada harga 21,000 Euro (RM 90,000).


2. Trek Yoshitomo Nara Speed Concept

Dicipta oleh Yoshitomo Nara bertujuan untuk memperingati kembalinya Lance Armstrong dalam arena berbasikal. Dihiasi oleh kartun kanak- kanak dan juga logo "Livestrong". Basikal ini telah dipamerkan oleh Lance Armstrong Foundation dan Nike untuk meningkatkan kesedaran terhadap bahaya kanser. Basikal ini berjaya dilelong pada harga $200,000


3. Trek 'Butterfly' Madone

Dicipta oleh Damien Hirst yang juga bertujuan untuk memperingati kembalinya Lance Armstrong dalam arena berbasikal. Dihiasi oleh beratus- ratus sayap kupu- kupu asli. Walaupun mendapat tentangan dari PETA (People for the Ethical Treatment of Animals), basikal ini berjaya dilelong pada harga $500,000 dan semua duit itu digunakan oleh Lance Armstrong Foundation untuk memerangi kanser.



No comments:

Post a Comment